Ειδήσεις — 26/03/2012 at 13:36

Ευχαριστήριο Μήνυμα Γυμνασίου Μεσαγρού Αίγινας

by

Βορείων Οχυρών  της ΑίγιναςΟι μαθητές και οι καθηγητές του Γυμνασίου Μεσαγρού Αίγινας αισθάνονται την ανάγκη να ευχαριστήσουν με τη σειρά :

1. Τον κ. Αργύρη  Φορτούνα, ο οποίος δέχτηκε με περισσή ευγένεια και εγκαρδιότητα στο φιλόξενο σπίτι του την Ομάδα Εργασίας του Γυμνασίου,  που ασχολείται με την Τοπική  Ιστορία του Μεσαγρού και της ευρύτερης περιοχής και δη της Κατοχής και της ιστορίας των  Βορείων Οχυρών  της Αίγινας  (Τούρλος)

Ο Αργύρης Φορτούνας γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε οικονομικές και εμπορικές επιστήμες στην ΑΣΟΕΕ . Όταν το 1942, στα χρόνια της γερμανικής κατοχής, αποφοίτησε από τη Γερμανική σχολή Αθηνών, εγκαταστάθηκε στην Αίγινα, όπου από την αρχή του ιταλικού πολέμου ζούσε η οικογένειά του. Μετά από παράκληση των ελληνικών αρχών του νησιού, δέχτηκε ν’ αναλάβει τη θέση του διερμηνέα .Σήμερα ζει μόνιμα στην Αίγινα. Γεμίζει τις ώρες του με διάβασμα αλλά και τη συγγραφή προσωπικών του βιωμάτων που ξεχώρισαν στη μνήμη του.

Τα κείμενά του παρμένα όλα μέσα από παλιές αναμνήσεις, αναφέρονται σε ιστορίες και γεγονότα από την περίοδο της γερμανικής κατοχής, αλλά κι από τους μετέπειτα χρόνους του εμφυλίου. Ήταν στα δύσκολα χρόνια, που ξεκίνησαν το ’40 με τον ιταλικό πόλεμο και κράτησαν μέχρι το τέλος σχεδόν του ’49 με τη λήξη του εμφυλίου. Μια ταραγμένη και τραγική εποχή για τον τόπο, που του έταξε η τύχη να ζήσει ο ίδιος αρκετά έντονα.

Για την περίοδο της γερμανικής κατοχής που ήταν διερμηνέας και για τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια στην Αίγινα, κυκλοφορούν δύο βιβλία του, «Οι αναμνήσεις μου – Αίγινα 1941-1944» και «Οι αναμνήσεις μου Μέρος Β΄, Στα χρόνια της νιότης». Ο κ. Φορτούνας με θαυμαστή πνευματική ενάργεια και παραστατική αφήγηση μετέφερε στους μαθητές τις αναμνήσεις του, τους έδειξε και τους επέτρεψε να φωτογραφίσουν ανέκδοτες φωτογραφίες από την Αίγινα  της γερμανικής κατοχής, το βομβαρδισμό του Πειραιά, από τα Οχυρά του Τούρλου και φωτογραφίες γερμανικών στρατιωτικών αεροπλάνων και των Γερμανών φρουράρχων της Αίγινας. Επίσης αναφέρθηκε διεξοδικά τόσο  στο δικό του ρόλο ,όσο και στο ρόλο της αδελφής του της κ.Διονυσίας Φορτούνα-Μπράουν , διερμηνέας και αυτή των Γερμανών και η οποία έσωσε ,όπως ισχυρίστηκε ,πολλούς Αιγινήτες από τα νύχια της γερμανικής Γκεστάπο είτε προειδοποιώντας τους αντιστασιακούς να προφυλαχτούν είτε κρατώντας μακριά από τους Γερμανούς όσες επιστολές συκοφαντικές για τη δράση Ελλήνων πατριωτών στέλνονταν. στο Γερμανό φρούραρχο.. Ο κ. Σπύρος Γαλάρης ,λαογράφος και συνεργάτης του σχολείου, αποκαλεί την κ. Διονυσία Φορτούνα  φύλακα άγγελο του Μεσαγρού ,γιατί με τη μεσολάβηση της έσωσε πολλούς Μεσαγρίτες από διώξεις και πολλά παιδιά από την πείνα. Επίσης ο κ. Φορτούνας αναφέρθηκε στην καθημερινότητα των Αιγινητών, στο ρόλο του Γερμανού αρχαιολόγου  Βέλτερ ,στο πώς εγκατέλειψαν και πότε το νησί οι Γερμανοί και στο πώς απεφεύχθη την τελευταία στιγμή η ανατίναξη του λιμανιού της Αίγινας.

2. Ευχαριστεί πολύ την κ. Φέρλα Κλεοπάτρα, στενή συνεργάτης  του σχολείου και εκπρόσωπος του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού , που την Τετάρτη 22/03/2012 επισκέφτηκε το σχολείο  και έδωσε τεχνικές οδηγίες στους μαθητές  για την ηλεκτρονική καταγραφή του  συλλεγέντος υλικού  στα αρχεία του Ιδρύματος .Οι μαθητές ωφελήθηκαν πολύ, γιατί τους ανοίχτηκε ένα παράθυρο πολύ χρήσιμο και ως προς την πρόσληψη και αφομοίωση της γνώσης και ως προς την ηλεκτρονική μέθοδο καταγραφή της.

3. Την Πέμπτη 22/03/2012 μαθητές και καθηγητές επισκέφτηκαν  τη  βάση του πολεμικού ναυτικού στον Τούρλο στα πλαίσια του προγράμματος της Τοπικής Ιστορίας και ο χαρακτήρας της επίσκεψης αυτής ήταν εκπαιδευτικός-διδακτικός και δευτερευόντως ψυχαγωγικός. Για την ευόδωση του στόχου  οι μαθητές νιώθουν την ανάγκη να ευχαριστήσουν το Διοικητή της βάσης κ.  Χατζηγιωργάκη  Κωνσταντίνο,τους αξιωματικούς και τους ναύτες για τη φιλοξενία τους και την ενημέρωση και τις πληροφορίες που τους παρασχέθηκαν. Ο κ. Χατζηγιωργάκης ανέφερε πως η βάση  αυτή είναι Κέντρο Λήψης Αίγινας και ανήκει στη ΣΔΑΜ ,δηλ. στη Στρατιωτική Διοίκηση Ανατολικής Μεσογείου, κέντρο που διαθέτει πομπούς, δέκτες και κεραίες που εξυπηρετούν την επικοινωνία και εποπτεύει όλη την ανατολική Μεσόγειο μέχρι το Σουέζ και παίζει σημαντικό ρόλο στην εποπτεία της ευαίσθητης αυτής περιοχής. Στη συνέχεια αναφέρθηκε στο ρόλο που έπαιξαν στο πρόσφατο ιστορικό παρελθόν τα Βόρεια Οχυρά  και απάντησε πρόθυμα στις απορίες που εξέφρασαν οι μαθητές. Κατόπιν το λόγο πήρε ο κ. Ανδρέας Εμμανουήλ ,γνωστός δικηγόρος και πανεπιστημιακός δάσκαλος, ο οποίος αποδέχτηκε με μεγάλη χαρά την πρόσκληση της Διευθύντριας. Ο κ. Εμμανουήλ παρουσίασε το ιστορικό πλαίσιο της ανάγκης κατασκευής των Οχυρών αυτών που μαζί με αυτά της Μονής ,της Πέρδικας και του Παρατηρητηρίου της Κυψέλης από το 1936 την περίοδο του Ι. Μεταξά έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην άμυνα και την προστασία του λιμανιού του Πειραιά. Περιγράφηκε στη συνέχεια η γερμανική περίοδος των Οχυρών και η δράση του αντιτορπιλικού του «Ύδρα» που βυθίστηκε τον Απρίλη του 1941στις Λαούσες. Ο ομιλητής παρουσίασε με πολύ γλαφυρό-παραστατικό τρόπο τις σκηνές του ναυαγίου, όπως και την πρόσκρουση και βύθιση από πρόσκρουση σε νάρκη στο ακρωτήριο του Τούρλου του γερμανικού υπoβρυχίου U133.Στη συνέχεια μεταφερθήκαμε στην περίοδο του Εμφυλίου και στις εκτελέσεις που έγιναν εκεί, όπως των 17 πολιτικών κρατουμένων, των οποίων έχει στηθεί μνημείο της θυσίας τους  στον όρμο του Τούρλου,για να φτάσουμε στην τελευταία εκτέλεση, ενός Γερμανού, πολυδολοφόνου , το 1970.Ηεπίσκεψη θα κλείσει με τον καλύτερο τρόπο, αφού οι μαθητές μέσα από ένα καταπληκτικό φυσικό περιβάλλον με πολλά πεύκα ,ήλιο, χρώματα ,αρώματα και με τη νησίδα για φόντο.  θα φτάσουν στις  μισογκρεμισμένες  εγκαταστάσεις των  Οχυρών και θα τις περιηγηθούν με οδηγό τον κ. Εμμανουήλ .Ακόμα και σήμερα σκορπούν δέος και περισυλλογή για το μάταιο των επιθετικών πολέμων. Η επίσκεψη τελείωσε με πικ-νικ  στη φύση και παιχνίδι.

Η Σχολική, λοιπόν, Κοινότητα του Γυμνασίου Μεσαγρού ευχαριστεί κατά σειρά τον κ. Αργύρη Φορτούνα, την κ. Φέρλα Κλεοπάτρα , τον κ.Χατζηγιωργάκη  και τον κ. Ανδρέα Εμμανουήλ για το εκπαιδευτικό-διδακτικό τριήμερο που πρόσφεραν στους μαθητές του σχολείου και συνέβαλαν ο καθένας με το δικό τρόπο , ώστε  να ανοίξει ένα παράθυρο στη γνώση,  στην ιστορία και στην παράδοση  τη ζώσα του τόπου

Η ιστορική μνήμη πρέπει να διατηρηθεί για να υπάρξει συνέχεια και μέλλον

Για τη Σχολική Κοινότητα

Η Διευθύντρια
Αναστασία Μπέση, Φιλόλογος

Leave a Comment