Επικαιρότητα — 19/02/2013 at 11:33

Το Αντιμάμαλο του «Νέου Λιμανιού»

by

Το Αντιμάμαλο του «Νέου Λιμανιού»Αντιμάμαλο ή κυματωγή, στην ναυτική διάλεκτο,  είναι η κατάσταση της θάλασσας που δημιουργείται από την σύγκρουση κυμάτων αντίθετης διεύθυνσης. Στον ωκεανό μπορεί να το αντιμετωπίσει ο ναυτικός σε περίπτωση αλλαγής διεύθυνσης του ανέμου (προβέντζο) ή όταν διαπερνά το κέντρο (ή μάτι) βαρομετρικού χαμηλού ή τροπικού κυκλώνα. Μέσα στο «μάτι» επικρατούν άνεμοι λεπτοί ή νηνεμία, αλλά το αντιμάμαλο κάνει την θάλασσα  συγκεχυμένη.

Στο «νέο λιμάνι» της Αίγινας το αντιμάμαλο προκαλείται από την σύγκρουση των κυμάτων των ΝΔ–ΒΔ ανέμων και της επιστροφής τους, μετά την πρόσπτωσή τους στο μέτωπο των προβλητών. Μεταφορικά, όταν προκαλείται στο μυαλό του ανθρώπου, σημαίνει σύγχυση. Προφανώς, υποφέρουν από αντιμάμαλο, έμφυτο ή ενσυνείδητο, οι αρμόδιοι,  που  έχτισαν ένα λιμάνι ημιτελές και προσπαθούν τώρα να διορθώσουν τα λάθη τους με κυματοθραύστη από βράχια.  Ωστόσο, επηρεάζει και εμάς τους πολίτες, αφού ανεχόμαστε να πληρώνουμε τα λάθη τους και τους ίδιους.

Με το αντιμάμαλο, όμως, στο μυαλό των αρμοδίων το «νέο λιμάνι» της Αίγινας κινδυνεύει να χαρακτηριστεί ανασφαλές (ακόμη και με μέτριους ΝΔ-ΒΔ ανέμους) και απρόσιτο! Αυτό μπορεί να το διαπιστώσει ο αναγνώστης από  το έγγραφο του «Κεντρικού Λιμεναρχείο Πειραιά – Α’ Λιμενικό Τμήμα – Γραφείο Λ.Α.»  υπ’ Α/Π 2122.20.1.2/01/2013/511, που έλαβε ο «Σύλλογος Επιβατών Ακτοπλοϊκής Συγκοινωνίας Αίγινας – Σ.Ε.Α..Σ.Α.»:……..

«1.- Σε απάντηση σχετικής και όπως προκύπτει από τηρούμενα στην Υπηρεσία μας στοιχεία, την 11-12-2012 ημέρα Τρίτη το προγραμματισμένο δρομολόγιο από τον λιμένα Πειραιά προς Αίγινα με ώρα απόπλου την 17.00 του Ε.Γ-Ο.Γ «Ποσειδών Ελλάς Ν.Π. 8129», παρέμεινε ανεκτέλεστο, διότι σύμφωνα με ημερολογιακή εγγραφή πλοιάρχου, οι επικρατούσες καιρικές συνθήκες στην περιοχή ήταν δυσμενέστερες από αυτές που περιγράφονται στο ισχύον δελτίο καιρού της Ε.Μ.Υ. (ΝΔ 6 πρόσκαιρα 7 γρήγορα δυτικοί 5 τοπικά 6)………

3. Συναφώς σας γνωρίζουμε ότι σύμφωνα με την παράγραφο 2 κεφαλαίου 5 του (ε) σχετικού……..ο πλοίαρχος κάθε σκάφους αποφασίζει, όταν αυτό βρίσκεται στο λιμάνι, αν θα αποπλεύσει ή όχι, εφόσον κρίνει ότι η καιρική κατάσταση, που επικρατεί η αναμένεται να επικρατήσει, είναι δυσμενέστερη από αυτήν που περιγράφει το δελτίο της Ε.Μ.Υ. ή ευρίσκεται στα ανώτερα επιτρεπόμενα όρια και εκτιμά ότι άλλοι παράγοντες (όπως η φορά των ανέμων και του κύματος σε σχέση με την πορεία του ταξιδίου, η προηγηθείσα κακοκαιρία, που δημιούργησε μεγάλο ύψος κύματος, η κατηγορία του πλοίου……κ.τ.λ.) μπορεί να επηρεάσουν τον ασφαλή πλου ή την ασφαλή προσέγγιση του πλοίου στο λιμάνι προορισμού)……….».

Είναι προφανές ότι τόσο ο συντάκτης του παραπάνω εγγράφου, όσο και ο πλοίαρχος του πλοίου νομίζουν ότι απευθύνονται σε επιβάτες βουνίσιους και όχι νησιώτες και, κατά πλειοψηφία, ναυτικούς, που είναι σε θέση να κρίνουν τις ενέργειες τους. Από την πλευρά μας δεν αξίζει να σχολιάσουμε τα παραπάνω. Ωστόσο η απάντηση του ΣΕΑΣΑ ήταν ανάλογη του κειμένου. Όμως, πρέπει να προβληματιστούν οι επιβάτες και οι αρμόδιοι φορείς της Αίγινας. Διότι, οσάκις υπάρχει μόνο ένα συμβατικό πλοίο στην Γραμμή, το βραδινό δρομολόγιο θα εκτελείται εφόσον υπάρχουν αρκετοί επιβάτες και οχήματα, κατά την κρίση του πλοιοκτήτη. Διαφορετικά είναι υποχρεωμένοι να περιμένουν το επόμενο πρωινό δρομολόγιο ή να ταξιδέψουν με το ιπτάμενο, πληρώνοντας διπλό εισιτήριο, όπως έγινε την συγκεκριμένη ημέρα! Ελπίζουμε να το λάβουν υπόψη τους οι κ.κ.  Υ.Ν.Α. και κεντρικός Λιμενάρχης Πειραιά.

Για την ιστορία και την σωστή ενημέρωση των επιβατών της Αίγινας αναφέρουμε τα εξής:

1.- Οι καιρικές συνθήκες (ΒΔ/3-4 βελτιούμενες) την συγκεκριμένη ημέρα δεν δικαιολογούσαν και γι’ αυτό δεν είχε εκδοθεί «απαγορευτικό του απόπλου». Για τον ίδιο λόγο έκανε δρομολόγιο το ιπτάμενο. Ο υπογράφων, από επαγγελματική συνήθεια, καταγράφει καθημερινά τον καιρό (διεύθυνση-ένταση ανέμου, βαρομετρική πίεση και θερμοκρασία), τοπικά και από μετωρολογικούς σταθμούς της Ελλάδας και της Αγγλίας για όλη την Ευρώπη (από μετεωρολικό χάρτη ανάλυσης).

2.- Το εν λόγω πλοίο αντιμετωπίζει δυσκολίες στους χειρισμούς πρόσδεσης στο λιμάνι της Αίγινας ακόμη και με μέτριους ανέμους.

3.- Η περιοχή του δρομολογίου Πειραιά – Αίγινα και αντίστροφα χαρακτηρίζεται προασπισμένη.

4- Το εν λόγω πλοίο ανήκει στην κατηγορία ΣΤ΄ (πάνω από75 μέτραολικό μήκος), σύμφωνα με την οποία αναστέλλεται ο απόπλους του, μόνο όταν η ένταση του ανέμου είναι 9 μποφόρ!

Συμμεριζόμαστε την θέση των πλοιάρχων σε παρόμοιες καταστάσεις και τις πιέσεις, που υφίστανται από τους εκπροσώπους των πλοιοκτητών τους, εις βάρος της Ακτοπλοϊκής Συγκοινωνίας της Αίγινας. Όμως και οι επιβάτες οφείλουν να υπερασπίζονται την ασφάλεια και τα συμφέροντά τους, σύμφωνα με τον νόμο.

 

Ευχαριστώ για τη φιλοξενία
Με εκτίμηση

Φίλιππος Χατζηπέρης
Έφεδρος Πλοίαρχος Ε.Ν.

Leave a Comment