Επικαιρότητα — 14/03/2013 at 09:16

Ο Κυματοθραύστης στο «Διά Ταύτα»

by

Σε συνέχεια προηγούμενου άρθρου μας, σχετικού με το «νέο λιμάνι» και την κατασκευή του κυματοθραύστη, παραθέτουμε τέσσερα παραδείγματα αγκυροβολίας υπό δυσμενείς συνθήκες  ΝΔ-Δ-ΒΔ-Β ανέμων επί ναυτικού χάρτη  (πορτολάνας) έκδοσης 1993 και τελευταίας διόρθωσης 2012. Οριοθετήσαμε τον κυματοθραύστη και ονομάσαμε  τους υποθαλάσσιους αρχαίους μόλους με γράμματα, για να είναι αυτονόητη η εικόνα του χώρου και για τον πιο απαιτητικό , αλλά άσχετο με τα ναυτικά θέματα αναγνώστη. Έτσι, θα μπορέσει να δει τις δυσκολίες, που αντιμετωπίζει ο πλοίαρχος, εκτελώντας τους χειρισμούς του σ’ ένα περιορισμένο και περιβαλλόμενο από ναυτιλιακούς κινδύνους αγκυροβόλιο. Αλλά και να εκτιμήσει την ενσυνείδητη ευθύνη του, να διακυβεύει την ασφάλεια του πλοίου και των επιβατών του, προκειμένου να φέρει σε πέρας την αποστολή του. Επίσης, οφείλει να συνειδητοποιήσει ότι δεν έκτισε το λιμάνι ο Πλοίαρχος, ούτε ρωτήθηκε αν πρέπει να γίνει ο κυματοθραύστης.  Διαβάζοντας αυτό το άρθρο ο κάθε πολίτης και επιβάτης της Αίγινας  πρέπει να αποφανθεί  αν συμφωνεί να στηθεί ή όχι αυτό το «σκηνικό ενός προμελετημένου ναυτικού εγκλήματος».

Μετά από όσα έχουν γραφεί για το θέμα, είναι πλέον προφανές, ότι ο μοναδικός σκοπός αυτού του έργου είναι να μη βρέχονται οι επιβάτες από το αντιμάμαλο 5-6 φορές τον χρόνο, Το εν λόγω φυσικό φαινόμενο θα μπορούσε να είχε εξαλειφθεί ή περιοριστεί, εάν οι αρμόδιοι ήξεραν να κάνουν σωστά την δουλειά τους. Ή ήξεραν, αλλά δεν την έκαναν, για τους δικούς τους λόγους;;;…… Ο κυματοθραύστης μπορεί να ελαττώσει το αντιμάμαλο, αλλά δεν μπορεί να εμποδίσει τον αέρα, στον οποίο τα πλοία είναι ευάλωτα λόγω των υπερκατασκευών τους και του περιορισμένου χώρου του αγκυροβολίου. Τα 4 παραδείγματα (Α-Β-Γ-Δ) αντιστοιχούν σε αγκυροβολίες κατά περίπτωση ανέμων ΝΔ-Δ-ΒΔ-Β. Τα μήκη 70-120-160-118 μέτρων αντιστοιχούν στο μεγαλύτερο δυνατό έκταμα καδένας από τα όκια του βαποριού μέχρι την άγκυρα στον βυθό, που μετρούνται σε «κλειδιά». Κάθε κλειδί έχει μήκος27,5 μέτρα. Το μήκος του πλοίου στο σχ. 1 είναι100 μέτρα. Τα μικρότερα μπορούν να λασκάρουν περισσότερο έκταμα καδένας.

Όπως φαίνεται στον χάρτη, τα πλοία έχουν την δυνατότητα να φουντάρουν την άγκυρά τους με περισσότερα κλειδιά μόνο σε περίπτωση ΒΔ ανέμου (Μαΐστρου). Στις άλλες περιπτώσεις φουντάρουν λίγα κλειδιά με συνέπεια να ξεσέρνουν τις άγκυρές τους, ακόμη και με μέτριους ανέμους, 4 μποφόρ, που αντιστοιχούν σε ταχύτητα 11-16 μιλίωντην ώρα. Σημειώνεται ότι η χρήση και της δεύτερης άγκυρας αποφεύγεται για τον φόβο του μπλεξίματος, αλλά δεν αποκλείεται στην ανάγκη. Η ασφαλής αγκυροβολία εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, που εκτιμώνται από τον  πλοίαρχο. Ο χώρος αγκυροβολίας περιορίζεται μεταξύ των αρχαίων μόλων Ε-Ζ-Η-Θ-Ι  στα δυτικά και της ισοβαθούς των4 μέτρωνστα ανατολικά. Είναι πολλές οι περιπτώσεις πλοίων που ξέσυραν την άγκυρά τους εξ αιτίας του αέρα και αναγκάσθηκαν να βγουν έξω από το αγκυροβόλιο. Η πιο πρόσφατη συνέβη το απόγευμα της Τετάρτης 27 Φεβρουαρίου 2013, οπότε το άτυχο πλοίο αναγκάσθηκε να διπλαρώσει στην ΝΔ προβλήτα, διότι δεν πρόλαβε να σαλπάρει.

Είναι  προφανές ότι η κατάσταση γίνεται επικίνδυνη όταν η ένταση των ανέμων φτάνει τα 6 – 7 μποφόρ (22 – 27 μίλια/ώρα και 28 -33 αντίστοιχα), γεγονός που συμβαίνει μερικές φορές το χρόνο μόνο. Σ’ αυτές τις περιπτώσεις, κατά την άποψή μας, το λιμάνι πρέπει να κλείνει. Ωστόσο, υπάρχουν πλοίαρχοι που τόλμησαν και πρυμνοδέτησαν με επιτυχία και ασφάλεια. Είναι αξιέπαινοι γι’ αυτό, αλλά δεν αξίζει να ρισκάρουν για λάθη και παραλείψεις των αρμοδίων. Αντίθετα οφείλουν να τα καταγγείλουν, όπως κάνουμε κι εμείς. Εν τω μεταξύ, προτείνουμε να γίνουν τα εξής, για να βελτιωθεί η κατάσταση: 1) Να εκβαθυνθεί το ύψωμα του βυθού «Ο» και ο χώρος μπροστά στην ΒΔ προβλήτα. 2)  Να σημανθούν με σημαδούρες ή υφαλοδείκτες οι αρχαίοι μόλοι μέχρι και τον «Κ». 3) Να χρησιμοποιηθούν μέσα και να γίνουν επεμβάσεις, για να ελαττωθεί το αντιμάμαλο, κ.ά. Οφείλουν να συνδράμουν την προσπάθεια οι πλοίαρχοι και  οι πλοιοκτήτες των πλοίων της Γραμμής και, κυρίως, ως μόνοι  αρμόδιοι και υπεύθυνοι, το Δημοτικό Λιμενικό ταμείο και η Δημοτική Αρχή, Καταλήγοντας  στο Διά Ταύτα, συμπεραίνουμε αμετάκλητα:

Ο κυματοθραύστης δεν πρέπει να γίνει. Επαναλαμβάνουμε δεν πρέπει να γίνει. Διότι:

1) Δεν είναι έργο υποδομής, αλλά υπονόμευσης του δημόσιου συμφέροντος.
2) Είναι ναυτιλιακός κίνδυνος και θα προκαλέσει κι’ άλλα προβλήματα απρόβλεπτα ( λόγω αντιρρεύματος, π.χ.).

Αντ’ αυτού προτείνουμε  να περατωθεί το εμπορικό λιμάνι του Λεόντι, ως εναλλακτική λύση, στην κατάσταση που βρίσκεται σήμερα με ελάχιστες επεμβάσεις όπως φαίνονται στο σχήμα Νο. 2. Αυτές αφορούν:

1) Την εκβάθυνση του βυθού μέχρι τα 6 μέτρα.
2) Το κτίσιμο των προβλητών δυτικά, νότια και το ακραίο τμήμα της βόρειας.

 

Ευχαριστώ για τη φιλοξενία
Με εκτίμηση
Φίλιππος Χατζηπέρης

Έφεδρος Πλοίαρχος Ε.Ν.

Ο Κυματοθραύστης στο «Διά Ταύτα»

Ο Κυματοθραύστης στο «Διά Ταύτα»

Leave a Comment