On Air — 03/10/2012 at 20:53

Έρευνα για την Τουριστική Σεζόν 2012

by

ΑΙΓΙΝΑ ΛΙΜΑΝΙ ΑΓ. ΝΙΚΟΛΑΣΠαρατεταμένο ετούτο το καλοκαίρι, φτάνει η τουριστική του κίνηση από τις πρώτες ημέρες του Ιουνίου και διατηρείται ταπεινά έως και σήμερα, κι ας διανύουμε τις πρώτες ημέρες του Οκτώβρη.

Από την 1η Ιουνίου έως και την 31η Αυγούστου 2012, παραθεριστές και τουρίστες γέμισαν τους παραλιακούς κατεξοχήν δρόμους του νησιού. Χαρακτηριστικό της θερινής περιόδου η επιστροφή στη φύση, οι κοντινές εξορμήσεις, τα κατανυκτικά βράδια, η ένωση των φίλων, οι ποδηλατάδες, οι ατελείωτες βόλτες στην παραλία που τελείωναν σε κάποιο παγκάκι με ένα παγωτό ή ένα σουβλάκι στο χέρι, τα οικογενειακά λιτοδίαιτα συμπόσια, η συντροφιά ενός βιβλίου κάτω από τον ήλιο σε κάποια ακτή κοντά στις πλαζ. Η ψυχαγωγία κυμάνθηκε σε αναγνωριστικά επίπεδα με εξορμήσεις σε βουνοπλαγιές, περίεργες ή απομονωμένες παραλίες, βουτιές για την ανεύρεση πολύχρωμων κοχυλιών. Η διασκέδαση μπήκε στα στενά όρια ενός σπιτιού, ενός κτήματος· ξαναβγήκαν τα μπολ στην αμμουδιά και άναψαν όλα τα κεριά τριγύρω από τα μπαλκόνια –διττή η χρήση τους, να φτιάχνουν ρομαντική την ατμόσφαιρα, να διώχνουν τα κουνούπια.

Το Aegina News, στα πλαίσια μίας διάθεσης «απολογισμού» του φετινού καλοκαιριού, από άποψης αφίξεων επισκεπτών και εμπορικής κίνησης, διεξήγαγε μία ενδελεχή έρευνα μεταξύ των τοπικών Αρχών, των επαγγελματιών και των φορέων του νησιού, που διήρκεσε περισσότερο από ένα μήνα, μίλησε με αντιπροσώπους όλων των παραπάνω ομάδων και σας παρουσιάζει τα συμπεράσματα και τις απόψεις τους. Η παράθεση των στοιχείων που ακολοθούν μας βοηθά να αποκτήσουμε συγκριτική εικόνα, με τα περυσινά δεδομένα και να δώσουμε τη δική μας ερμηνεία για το «καλοκαίρι της κρίσης» στο νησί μας.

Μπορεί η άφιξη των επισκεπτών να μειώθηκε λιγάκι -εν συγκρίσει με την καλοκαιρινή σαιζόν του 2011- κατά τον Ιούνιο-Ιούλιο και Αύγουστο, σύμφωνα με τα μηνιαία στατιστικά που παραχώρησε αποκλειστικά στο Aegina News ο Λιμενάρχης κος Κυριάκος Γκαρής, ωστόσο, όπως ανέφερε ο κος Πετρίτης σε δηλώσεις του (οι οποίες ακολουθούν), κατά τον μήνα Αύγουστο η εκτεταμένη παραμονή των επισκεπτών εκτόξευσε το πληθυσμό στις 70.000 περίπου. Συγκεκριμένα, κατά τον μήνα Ιούνιο έφτασαν στο νησί 87.956 άτομα έναντι 90.706 πέρυσι, τον Ιούλιο 112.529 έναντι 133.022, ενώ τον Αύγουστο τα ποσοστά κινήθηκαν στα περυσινά δεδομένα, με μικρές αποκλίσεις κοντά στις 120.000 κόσμου. Τον Ιούνιο μάλιστα, αυξήθηκαν τα άτομα που επέλεξαν να ταξιδεύσουν στην Αίγινα με οχήματα, ενώ τους επόμενους δύο μήνες παρατηρήθηκε μικρή μείωση.

Ο Λιμενάρχης εξάγοντας ένα πρώτο συμπέρασμα για την τουριστική περίοδο που μας πέρασε, επισήμανε την ελάχιστη διαφορά σε σχέση με πέρυσι. «Προσωπικά πιστεύω ότι αν και είχαμε ελάχιστα λιγότερη επιβατική κίνηση, στην ουσία οι επισκέπτες έμεναν περισσότερο καιρό στο νησί και δεν πηγαινοέρχονταν στο κέντρο. Το καλοκαίρι νομίζω ήταν ευνοϊκό για τους επαγγελματίες του νησιού παρά την υφιστάμενη οικονομική  κρίση.»

Το Λιμεναρχείο προετοιμάζεται ήδη για την αντιμετώπιση του πρωτοφανούς -για κάποιους- όγκου των επισκεπτών και για το ερχόμενο καλοκαίρι.

«Το Λιμεναρχείο εφόσον αυξηθεί το προσωπικό της Υπηρεσίας μας θα μπορεί να προσφέρει μεγαλύτερη ασφάλεια στους διερχόμενους επισκέπτες με έκτακτους ελέγχους και μέτρα τάξης και ασφάλειας. Παράλληλα, σε συνεργασία με το Λιμενικό Ταμείο, ως αρμόδιου φορέα να προβλεφθεί κάτι και που φέτος έγινε να υπάρχουν πάντα ευκρινείς διαγραμμίσεις και σηματοδότηση στους χώρους των λιμένων για την ασφαλέστερη από-επιβίβαση των οχημάτων. Η μέχρι σήμερα εμπειρία των οργάνων του Λιμεναρχείου Αίγινας ήταν ο βασικός παράγοντας επιτυχούς ολοκλήρωσης του έργου μας στα λιμάνια, χωρίς να δημιουργηθούν προβλήματα και όταν αυτά υπήρξαν αντιμετωπίσθηκαν έγκαιρα.»

Γενικό χαρακτηριστικό όπως σημειώνεται στα λόγια των επαγγελματιών και όπως εύκολα μπορεί να διαπιστωθεί από κάθε πολίτη, είναι η επιλογή των παραθεριστών να ψωνίζουν από τις δύο μεγάλες αλυσίδες Σούπερ Μάρκετ, όπου διατίθενται και χώρος παρκαρίσματος δίχως φόβο προστίμου από τη Δημοτική Αστυνομία, μεταφέροντας το εμπορικό ενδιαφέρον έξω από το εμπορικό κέντρο του νησιού. Ας σημειώσουμε πως η καλοκαιρινή πληθυσμιακή αύξηση και η όξυνση των όποιων συγκοινωνιακών προβλημάτων, ευθύνεται σε μεγάλο ποσοστό και από την ουσιαστική ανυπαρξία της Δημ. Αστυνομίας σε ώρες και δρόμους αιχμής, σύμφωνα με συνεχείς καταγγελίες των επαγγελματιών της πεζοδρομημένης Σπύρου Ρόδη.

Συνάμα, το φετινό καλοκαίρι, πολιτιστικό και με διάσπαρτα τα καλλιτεχνικά και αθλητικά δρώμενα συνέδεσε την Αίγινα με έναν κοντινό προορισμό γεμάτο ευκαιρίες για πνευματική και σωματική καλλιέργεια. Cup & Master Beach Volley, Φεστιβάλ Θεάτρου και Μουσικής… Στον αντίποδα, το μεγάλο πρόβλημα με τη συγκομιδή των σκουπιδιών και τη διακοπή της υδροδότησης δημιούργησε την ανάγκη σε πολλούς από τους τελευταίους επισκέπτες να αποχωρήσουν πριν τη λήξη του προγραμματισμένου τους ταξιδιού.  Ο Πρόεδρος της Επιτροπής  Τουριστικής Ανάπτυξης & Προβολής του Δήμου, Πέτρος Πετρίτης,  μίλησε στο AeginaNews για τα θετικά και τα αρνητικά δεδομένα στον τουριστικό τομέα για το καλοκαίρι που μας πέρασε.

Διαφημιστικά ποιές κινήσεις ακολουθήθηκαν; Η καμπάνια με την Κατερίνα Μουτσάτσου, τηλεοπτικά αφιερώματα, κατά πόσο θεωρείτε ότι βοήθησαν;

Η περσινή χρονιά (2011) χαρακτηρίστηκε από τη τουριστική καμπάνια για την Αίγινα με κεντρικό πρόσωπο την Κατερίνα Μουτσάτσου. Μία ηθοποιό -αιγινήτικης καταγωγής- που συμμετείχε αφιλοκερδώς (και την ευχαριστούμε ιδιαιτέρως γι’ αυτό) στο συγκεκριμένο εγχείρημα το οποίο είχε ως μοναδικό σκοπό την προβολή του νησιού ως ελκυστικού ταξιδιωτικού προορισμού. Η καμπάνια γνώρισε μεγάλη επιτυχία και η Αίγινα «έπαιξε» παντού και σε μεγαλύτερη έκταση από κάθε άλλη φορά. Δεν ήταν λίγα τα αφιερώματα και οι συνεντεύξεις σε έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο.

Η επικοινωνιακή στρατηγική της τρέχουσας χρονιάς κινείται προς τρεις κύριες κατευθύνσεις: Πρώτον, σε διαδικτυακό επίπεδο, δημιουργήσαμε και λειτουργούμε τη νέα, αμιγώς τουριστική, ιστοσελίδα www.discoveraegina.gr, με ταυτόχρονη παρουσία μας στα λεγόμενα social media (facebook, twitter). Δεύτερον, υπάρχουν αρκετά συχνές αναφορές (ρεπορτάζ, συνεντεύξεις) σε ελληνικά και διεθνή μέσα ενημέρωσης χάρη στις τέσσερις μεγάλες εκδηλώσεις-«ναυαρχίδες» του νησιού: το Masters Beach Volley τον Ιούνιο, το Φεστιβάλ Θεάτρου τον Ιούλιο, το Διεθνές Μουσικό Φεστιβάλ τον Αύγουστο και το Φεστιβάλ Φιστικιού τον Σεπτέμβριο. Τέλος, συνεχίζουμε να υποδεχόμαστε ξένους τουριστικούς πράκτορες, δημοσιογράφους και tour operators μέσω των αποκαλούμενων fam trips-inspections (επισκέψεων με σκοπό την εξοικείωση). Τους τελευταίους μήνες φιλοξενήσαμε πάνω από 2.500, αποδέκτες ιδιαιτέρως θετικών σχολίων εκ μέρους τους.

Ποιοί πιστεύετε πως είναι οι «αδύναμοι» τομείς της Αίγινας που φοβήθηκαν οι ταξιδιώτες, ώστε να μην επιλέξουν το νησί ως τον καλοκαιρινό τους προορισμό και εν αντιθέσει ποια τα πλεονεκτήματα για τη φετινή πληθυσμιακή «έκρηξη»; 

Είναι γεγονός ότι η Αίγινα υστερεί σε υποδομές με συνέπεια την αδυναμία λειτουργίας βασικών υπηρεσιών. Οι, γενικότερα, δυσμενείς οικονομικές συνθήκες ενέτειναν τα χρόνια προβλήματα (καθαριότητα και ύδρευση), ειδικότερα κατά τους θερινούς μήνες. Την ίδια στιγμή, η επισκεψιμότητα του νησιού ήταν πολύ μεγάλη λόγω, κυρίως, της εγγύτητας με τον Πειραιά και την Αθήνα, αλλά και με αφορμή διάφορα events που έλαβαν χώρα στο νησί (πέραν των προαναφερθέντων τεσσάρων «ναυαρχίδων»). Αρχίζουν, λοιπόν, να φαίνονται τα πρώτα θετικά αποτελέσματα της σωστής δουλειάς που έγινε σε επίπεδο επικοινωνίας και προβολής του τόπου μας. Απομένει να τα στηρίξουμε όλοι μαζί εκ των έσω.

Ποια τυχόν παράπονα αποκομίσατε από επαγγελματίες και επισκέπτες καθ’ όλη τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου;

Αν γυρίσουμε λίγους μήνες πίσω, θα θυμηθούμε πως από τον Μάιο -και για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα- η χώρα μας βρισκόταν σε μία παρατεταμένη εκλογική περίοδο, δεχόμενη συνεχώς πυρά από τα διεθνή μέσα ενημέρωσης. Η αμφιβολία και η ρευστότητα (σε όλα τα επίπεδα) κυριαρχούσαν. Αναλογικά και η Αίγινα πέρασε δύο δύσκολους μήνες (Μάιος, Ιούνιος) όσον αφορά την τουριστική κίνηση. Τους μετέπειτα μήνες, όμως, το σκηνικό άλλαξε σημαντικά. Μεγάλα παράπονα εξέφρασε η περιφέρεια του νησιού, καθώς οι κάτοικοί της ταλαιπωρήθηκαν σε μεγάλο βαθμό από τη μη επαρκή λειτουργία των ΚΤΕΛ. Βεβαίως, το σημαντικότερο παράπονο αφορούσε τη μειωμένη κατά κεφαλήν κατανάλωση η οποία οφείλεται στην οικονομική κρίση που περνάμε όλοι.

Τα συμβατικά και τουριστικά πλοία προσάρμοσαν τα δρομολόγια τους στις ανάγκες του νησιού; Φεστιβάλ, Τουρνουά.

Δυστυχώς, δεν είχαμε την απαραίτητη υποστήριξη των ναυτικών εταιρειών είτε αναφερόμαστε σε συμβατικά είτε σε τουριστικά πλοία. Υπήρξαν εκτενείς (αλλά άκαρπες) διαπραγματεύσεις με τις εταιρείες «Hydraiki» και «Pleasure Cruises» για την πραγματοποίηση νυχτερινών εξορμήσεων κατά τη διάρκεια τόσο του Φεστιβάλ Θεάτρου όσο και του Διεθνούς Μουσικού Φεστιβάλ. Όλα αυτά έχουν να κάνουν, σε μεγάλο βαθμό, και με τη μειωμένη τουριστική κίνηση της Αθήνας η οποία -ας μην κρυβόμαστε- μας επηρεάζει.

Το πρόβλημα της υδροδότησης και της καθαριότητας, σημάδεψαν την τουριστική κίνηση στο τέλος του καλοκαιριού με πολλούς παραθεριστές να φεύγουν πριν το προβλεπόμενο από το νησί. Ήταν μια ακραία αντίδραση ή αυτό που θα έκανε ο καθένας; Πιστεύετε πως το γεγονός αυτό θα σημαδέψει τη φήμη του νησιού και το επόμενο καλοκαίρι θα σταθεί ως λόγος αποφυγής μιας «αιγινήτικης απόδρασης»;

Είναι αυτονόητο ότι ένας τουριστικός προορισμός οφείλει να παρέχει τις βασικές υπηρεσίες στους επισκέπτες του. Και είναι αλήθεια ότι η όποια τουριστική καμπάνια και προβολή ενός τόπου αναιρείται αυτόματα, εάν η πρώτη εικόνα του δεν είναι καλή. Αν και αντιμετωπίσαμε πολλά προβλήματα το καλοκαίρι που πέρασε, θεωρώ πως έχουμε χρόνο να αποκαταστήσουμε τις ελλείψεις και να αντιστρέψουμε το πιθανώς κακό κλίμα. Σε κάθε περίπτωση, ο πολίτης θα χρειαστεί να συμμετάσχει στην προσπάθεια αυτή. Από τη μία, όλοι μας να αποκτήσουμε οικολογική συνείδηση, ελέγχοντας την ποσότητα των οικιακών απορριμμάτων και την άσκοπη κατανάλωση νερού, ενώ, από την άλλη, οι επαγγελματίες να βελτιώσουν την ποιότητα των υπηρεσιών τους. Είναι απαραίτητο να συνειδητοποιήσουμε ότι έχουμε περάσει σε μία νέα εποχή η οποία απαιτεί εντονότερη προσπάθεια, προκειμένου να σταθούμε όρθιοι σε οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο.

Ποιος πιστευετε πως ήταν ο συνολικός πληθυσμός των επισκεπτών της Αίγινας και ποιες περίοδοι τον αύξησαν;

Ακούστε, ο συνολικός αριθμός επισκεπτών δεν είναι εύκολο να προσδιοριστεί, εκτός εάν μπορούσαμε να υπολογίσουμε διαφορετικές παραμέτρους, όπως τις αφίξεις και αναχωρήσεις, το μόνιμο πληθυσμό τη συγκεκριμένη περίοδο, το μέσο διάστημα παραμονής κ.ο.κ. Βάσει επίσημης ενημέρωσης από το Λιμεναρχείο Αίγινας, η τουριστική κίνηση υπήρξε μειωμένη κατά τους μήνες Μάιο-Ιούνιο, σταθερή κατά τον Ιούλιο-Αύγουστο, αλλά με μεγάλο χρόνο παραμονής τον Αύγουστο κάτι που εκτόξευσε το πληθυσμό (περίπου 70.000) τη συγκεκριμένη περίοδο, με αποκορύφωμα την εβδομάδα του Δεκαπενταύγουστου. Όσον αφορά τον Σεπτέμβριο, πολλά θα εξαρτηθούν από τις καιρικές συνθήκες. Παρ όλα αυτά, είμαι σίγουρος ότι το Φεστιβάλ Φιστικιού (που στέφθηκε και φέτος με απόλυτη επιτυχία) προσέλκυσε αρκετό κόσμο στο νησί, κλείνοντας τη φετινή τουριστική χρονιά με μια γλυκιά γεύση και δίνοντας τη σκυτάλη στον σχεδιασμό της τουριστικής στρατηγικής και καμπάνιας για το έτος 2013 ο οποίος θα ξεκινήσει στις αρχές του μήνα. 

Οι επαγγελματίες μιλούν για το καλοκαίρι Αύξηση, Μείωση και Σταθερότητα

Ευδοκία Στάθη ιδιοκτήτρια του τουριστικού γραφείου «Evina Travel»:

Λόγω της οικονομικής κρίσης οι πολίτες είναι πλέον προσεκτικοί για το που, πως και για πόσο θα επιλέξουν να κάνουν τις διακοπές τους. Οι αεροπορικές και οι ακτοπλοϊκές εταιρείες προσπαθούν να μειώσουν τις τιμές, χωρίς όμως να αλλάξουν τις παρεχόμενες υπηρεσίες. Ο πελάτης προσπαθεί να βρει πακέτα που να είναι συμφέροντα και όλο και περισσότερο παρατηρείτε το φαινόμενο του all inclusive, δηλαδή όλες οι παροχές να είναι πληρωμένες: γεύματα, ποτά, ξενοδοχειακές υπηρεσίες. Με αυτό τον τρόπο γνωρίζει πως το αρχικό κόστος είναι και το τελικό, έτσι μπορεί να προγραμματίσει τις διακοπές του καλύτερα.  Τα πολιτιστικά γεγονότα σίγουρα βοηθούν για την επιλογή του ταξιδιού με την περίοδο από 7-30 Αυγούστου να έχουμε την περίοδο με την υψηλότερη τουριστική κίνηση.

Γρηγόρης Οικονόμου ιδιοκτήτης Εστιατορίου «Οικονόμου»:

Φέτος ήταν μια δύσκολη χρονιά. Λόγω του Μνημονίου ο κόσμος είναι πάρα πολύ “μαζεμένος” γι’ αυτό οι επαγγελματίες έπρεπε να δώσουμε μεγαλύτερη προσοχή στις δουλειές μας, στην ποιότητα  και στις τιμές. Προσωπικά στη δική μου επιχείρηση είχαμε μεγαλύτερη προσέλευση πολιτών από πέρυσι. Ωστόσο, όλα όσα συμβαίνουν στο νησί από πλευράς εκδηλώσεων είναι στα συν, αλλά δεν πρέπει να έχουμε εφησυχασμό, πρέπει να γινόμαστε στο νησί πάντα καλύτεροι και να προσέχουμε καλύτερα πάντα τους επισκέπτες μας. Ο καλύτερος πρεσβευτής του νησιού είναι ο επισκέπτης που γυρίζοντας στη χώρα του θα πει δυο καλές κουβέντες για το νησί μας. Όμως, η Αίγινα έχει και πάρα πολλές ελλείψεις στην υδροδότηση, στην αποχέτευση, στον περιφερειακό δρόμο. Για παράδειγμα, το καλοκαίρι πήγε να δημιουργηθεί μεγάλο πρόβλημα με την ύδρευση και πήγε ο κόσμος να φύγει. Ευτυχώς παρενέβη η περιφέρεια και το πρόβλημα λύθηκε. Πρέπει να είμαστε υπέρ της κατασκευής του υποθαλάσσιου αγωγού.  

Παρασκευάς Τζανέτης ιδιοκτήτης του καταστήματος ενοικίασης μοτοποδηλάτων “Trust”:

Είχαμε αύξηση εξόδων και μείωση εσόδων. Πλέον το νησί δεν είναι τουριστικό, αλλά παραθεριστικό. Κάνουν πολλά παζάρια για την ενοικίαση. Έχει περάσει μια νοοτροπία στους τουρίστες  ότι εδώ είμαστε τελειωμένοι και ότι μας δώσουν θα είμαστε ευχαριστημένοι. Είναι πραγματικότητα πως αυτοί οι ελάχιστοι ενοικιαστές επιλέγουν περισσότερο την ενοικίαση κάποιου μηχανακιού, παρά αυτοκινήτου, ως κάτι πιο οικονομικό.

Υπεύθυνος Ξενοδοχείου «Δανάη»:

Οι κρατήσεις στο ξενοδοχείο μας κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα με πέρυσι. Πάρα πολλοί ζητούσαν μείωση στην τιμή του δωματίου αναζητώντας πακέτα all iclusive, πακέτα που δεν εξυπηρετούνται πλήρως σε πολλά ξενοδοχεία του νησιού.  Οτιδήποτε γίνεται σε πολιτιστικό επίπεδο για το νησί είναι καλό και βοηθά αρκετά. Είναι μια έμμεση βοήθεια προβολής για την Αίγινα.

Leave a Comment