On Air — 19/12/2012 at 10:37

Είναι Ασφαλές το «Νέο Λιμάνι της Αίγινας» ;

by

Ο υπογράφων είχε προγραμματίσει να φύγει για Πειραιά με το δρομολόγιο του συμβατικού πλοίου των 09:10 της Πέμπτης 8 Νοεμβρίου 2012. Όμως, αυτό καθυστέρησε να πρυμνοδετήσει λόγω βορείων ανέμων έντασης 4-5 μποφόρ και αναγκάστηκε να φύγει με το ιπτάμενο των 10:10, Το πλοίο κατόρθωσε να δέσει στην τρίτη προσπάθειά του υπό τα εκκωφαντικά σφυρίγματα των αυτοκινήτων, που το περίμεναν………Το δρομολόγιο επιστροφής του στον Πειραιά ολοκληρώθηκε στις 12.15 με καθυστέρηση 1,5 ώρας, περίπου! Το ίδιο πλοίο έχει σημειώσει παρόμοιες καθυστερήσεις λόγω ανέμων και στο παρελθόν. Ευτυχώς, δεν έχει πάθει ζημιές, ούτε έχει αναφερθεί κάποιο ατύχημα σε επιβάτη.

Ωστόσο, το παραπάνω πλοίο δεν είναι το μοναδικό, που αντιμετωπίζει δυσκολίες στους χειρισμούς αγκυροβολίας και πρόσδεσης στο λιμάνι μας, ακόμη και όταν φυσούν μέτριοι άνεμοι! Είναι κι’ άλλα, που αντιμετωπίζουν τα ίδια προβλήματα, τα οποία, όμως, επηρεάζουν δυσμενώς τους επιβάτες της Αίγινας σε χρόνο και χρήμα. Επομένως, δεν ευθύνεται μόνο το λιμάνι, για τον περιορισμένο χώρο χειρισμών από τους ύφαλους μόλους δυτικά και τις ξέρες ανατολικά. Ευθύνεται και το πλοίο ή, ενδεχομένως και ο πλοίαρχός του. Δεν σχολιάζουμε τον   πλοίαρχο, διότι έχει τα νόμιμα προσόντα από την πολιτεία. Τα λοιπά, είναι προσωπική του υπόθεση!

Όμως, για τα ελαττώματα του πλοίου δεν ευθύνεται μόνο ο πλοίαρχος. Ευθύνεται, κυρίως, ο πλοιοκτήτης του, εάν  δεν φροντίσει να τα αποκαταστήσει. Ευθύνεται και η πολιτεία, με τον Κ.Ε.Ε.Π (Κλάδο Ελέγχου Εμπορικών Πλοίων), που ελέγχει την ασφάλεια και αξιοπλοΐα του. Επειδή, όμως, ζούμε στην άναυτη και ανεύθυνη Ελλάδα, είναι κομμάτι δύσκολο να κατηγορηθεί το πλοίο ως αναξιόπλοο, διότι, νομότυπα, είναι καθ’ όλα εντάξει!  Όμως, τα ελαττώματά του διακυβεύουν την ασφάλεια την δική και των επιβατών, οι οποίοι  μπορούν να διακρίνουν τις ενδείξεις τους. Κατά συνέπεια έχουν δικαίωμα και υποχρέωση να τις καταγγείλουν ή να μην ταξιδεύουν μ’ αυτό, εάν έχουν επιλογή.

Εάν δεν έχουν επιλογή, όπως συνέβη στις 11/12/12, που το μοναδικό συμβατικό πλοίο δεν έκανε το βραδινό δρομολόγιό του, προφασιζόμενο ανύπαρκτο «απαγορευτικό του απόπλου λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών», τότε αναγκάζονται να υποστούν τις συνέπειες! Αυτές συνίστανται, εκτός της ασφάλειάς τους, στην καταβολή μεγαλύτερου ναύλου, για να επιστρέψουν στην Αίγινα με το ιπτάμενο, ή πρόσθετων εξόδων, για να διανυκτερεύσουν στον Πειραιά! Προφανώς, οι πλοιοκτήτες επέλεξαν «να άρουν το απαγορευτικό» την επόμενη για να πάρουν περισσότερους επιβάτες, αποφεύγοντας τις δυσκολίες του πλοίου τους λόγω του ανέμου (ΒΔ4, βελτιούμενος)!!!

Είναι γεγονός ότι το «νέο λιμάνι» της Αίγινας γίνεται ανασφαλές σε περίπτωση ισχυρών ΝΔ-ΒΔ ανέμων για όλα τα πλοία για τους λόγους, που αναφέραμε παραπάνω και για το αντιμάμαλο, που προκαλείται στις προβλήτες. Ωστόσο, η κατάσταση αυτή αντιμετωπίζεται, κατά την άποψή μας, με παρέαση αρκετού εκτάματος καδένας της άγκυρας και με ειδικές σκάλες αποβίβασης, για να μη βρέχονται οι επιβάτες. Αυτό, όμως, ισχύει μόνο για τα πλοία, που διαθέτουν ικανά βαρούλκα (αγκύρας, κάβων) και ισχυρούς «ωθητήρες» (bow thrusters), όχι και για τα «ελαττωματικά», που ξεπέφτουν ακόμη και με μέτριους ανέμους. Ευτυχώς, οι επιβάτες της Αίγινας είναι και ναυτικοί οι περισσότεροι και καταλαβαίνουν απ’ αυτά…….

Για να έχει ο αναγνώστης σαφή εικόνα του χώρου χειρισμών των πλοίων στο «νέο λιμάνι» της Αίγινας επισυνάψαμε την εικόνα του από το Google Earth και τοποθετήσαμε τους αρχαίους μόλους και ξέρες που τον περιβάλλουν. Βάλαμε και το ανεμολόγιο, για να μπορέσει να εκτιμήσει την γωνία πρόσπτωσης των ανέμων στις πλευρές των πλοίων όταν αυτά στρέφουν, για να πρυμνοδετήσουν στην ΝΔ προβλήτα. Οι κύκλοι στροφής δείχνουν τον χώρο ασφάλειας, στον οποίο κινείται το πλοίο. Το σκαρίφημα έγινε για τις ανάγκες του άρθρου και αφορά πλοίαρχο, που έρχεται για πρώτη φορά στο λιμάνι της Αίγινας. Δεν είμαστε σίγουροι, εάν υπάρχει ενημερωμένη πορτολάνα για το λιμάνι, που είναι απαραίτητη.

Εάν όχι, είναι υποχρέωση των αρμοδίων Αρχών για λόγους ασφάλειας να ζητήσουν από την Υδρογραφική Υπηρεσία του Πολεμικού Ναυτικού να εκτυπώσει. Επίσης να τοποθετήσει υφαλοδείκτες στους επικίνδυνους αρχαίους μόλους (2ο-3ο-4ο από ΝΑ προς ΒΔ). Τότε  θα μπορεί το πλοίο να βγαίνει από τους διαύλους μεταξύ 2ου και 3ου μόλου καθώς και μεταξύ 3ου και 4ου  όταν έχει φουντάρει 6 κλειδιά καδένας, για παράδειγμα (6Χ27,4=164,4 μέτρα) . Με αυτές τις προϋποθέσεις το «νέο λιμάνι» της Αίγινας μπορεί να είναι ασφαλές ακόμη και με δυσμενείς καιρικές συνθήκες, που συμβαίνουν μερικές φορές το χρόνο! Όμως, είναι επικίνδυνη δοκιμασία και καλύτερα να κλείνει!

Ο κυματοθραύστης δεν λύνει το πρόβλημα, το οποίο δεν κατανοούν οι αρμόδιοι. Ας ρωτήσουν και τους επιβάτες. Αυτοί ξέρουν!

 

Ευχαριστώ για την φιλοξενία
Με εκτίμηση
Φίλιππος Ν. Χατζηπέρης
Πλοίαρχος Ε.Ν., έφεδρος

Είναι Ασφαλές το «Νέο Λιμάνι της Αίγινας»

Leave a Comment