On Air — 12/07/2013 at 10:46

Το Θέατρο Υπάρχει για να Προβληματίζει

by

Το Θέατρο Υπάρχει για να ΠροβληματίζειΟ Βασίλης Βασιλάκης είναι απόφοιτος της Δραματικής Σχολής του Θεάτρου Τέχνης «Κάρολος Κουν». Συνεργάστηκε με το θέατρο τέχνης από το 1978 μέχρι το 1985 και πήρε μέρος σε παραστάσεις Αρχαίου και σύγχρονου δράματος στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Συνεργάστηκε με την παιδική σκηνή της Ξένιας Καλογεροπούλου και  εργάστηκε στα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Αγρινίου και Λαμίας,ενώ συνεργάστηκε με πολλούς θιάσους και με τους Σταμάτη Κραουνάκη και Λίνα Νικολακοπούλου στην παράσταση με τίτλο «Ένα σπίτι παραμύθια». Σε συνεργασία  με τον ΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΣΥΛΛΟΓΟ ΑΙΓΙΝΑΣ «Καποδίστριας» σκηνοθέτησε : «Κομμάτια και θρύψαλα» Γ. Σκούρτη , «Ο Κουρέας της Σεβίλλης» Ζ. Μπομαρσέ , «Η Πινακοθήκη των ηλιθίων» Ν. Τσιφόρου, «Λοκαντιέρα» Κ. Γκολντόνι. Στην συνέχεια δημιούργησε την δική του  θεατρική ομάδα στην Αίγινα και. σκηνοθέτησε τις παραστάσεις «Με Δύναμη από την Κηφισιά» Δημ. Κεχαίδη- Ελ. Χαβιαρά, «Ελεύθερο ζευγάρι» Ντ. Φο. ,«Εβραία» Μπ. Μπρέχτ, «Τελευταία έκτρωσις» Π.Τακόπουλου , «Οι Δούλες» Ζαν Ζενέ, «Φαλακρή τραγουδίστρια» Ε. Ιονέσκο. Την θεατρική σεζόν 2012-2013 πρωταγωνίστησε στα έργα «Ασκητική» του Νίκου Καζαντζάκη σε σκηνοθεσία του ίδιου και «Φάρμα ζώων» σε σκηνοθεσία του Σταύρου Τσακίρη. Και τα δυο ανεβαίνουν στην θεατρική σκηνή «Ζωή Λάσκαρη» στον Πολυχώρο Αθηνών.

Επίσης φέτος ανέλαβε και την καλλιτεχνική διεύθυνση του 3ου Φεστιβάλ Θεάτρου Αίγινας που πραγματοποιείτε από τις 12 έως τις 27 Ιουλίου στην αυλή του Κυβερνείου.

Κύριε Βασιλάκη, θα ήθελα  να μου πείτε πως βλέπετε το χώρο του θεάτρου στην Αίγινα και πιο συγκεκριμένα τις προσπάθείες που γίνονται;

Πιστεύω ότι δεν είμαι άξιος να κρίνω κάτι τέτοιο ,αλλά θα πω ότι πολλές από τις δουλείες που γίνονται έχουν θετικά στοιχεία. Θα ήθελα όμως να διαχωρίσω τις προσπάθειες που γίνονται σε αυτό το χώρο. Πρώτα να αναφερθώ για τις δουλείες που παρουσιάζονται από τον χώρο της εκπαίδευσης. Σε αυτή τη μορφή ότι γίνετε έχει θετικό χαρακτήρα γιατί πάνω από όλα είναι  μία μορφή εκπαίδευσης . Εκτός σχολείου κατά καιρούς παρουσιάζονται πολύ καλά πράγματα. Όμως κατά βάση υπάρχει μια προχειρότητα ,όχι στο φαίνεστε δηλαδή στο στήσιμο της παράστασης, αλλά στην ουσία . Υπάρχει ένας κορεσμός με θεατρικές ομάδες της Αίγινας από ανθρώπους  που δεν έχουν σχέση με το θέατρο. Η ευκολία που πλησιάζουμε το θέατρο δεν είναι πάντοτε ο σωστός δρόμος για να μας οδηγήσει σε θετικά αποτελέσματα. Το θέατρο υπάρχει για να συγκινεί και να προβληματίζει τον θεατή και ο σκοπός αυτός δεν εκπληρώνετε 100%.

Πιστεύετε ότι το Φεστιβάλ Θεάτρου της Αίγινας είναι μια προσπάθεια που έχει τις προϋποθέσεις μελλοντικά να καθιερωθεί ως θεσμός;

Ότι είναι βαθιά τοπικό είναι και παγκόσμιο έλεγε ο Τσαρούχης, αν θέλουμε το φεστιβάλ να αποκτήσει πανελλαδική ή παγκόσμια εμβέλεια θα πρέπει πρώτα να φροντίσουμε την τοπική του υπόσταση. Και επειδή ένα φεστιβάλ διασκορπίζετε σε πολλές θεματικές ενότητες ,καλό θα ήταν αν θέλουμε να δημιουργήσουμε μια σοβαρή θεατρική κατάσταση στην Αίγινα να σταματήσουμε να κάνουμε θέατρο για λίγο καιρό και να το επανακινήσουμε σε άλλη βάση. Πάντα μιλάω για τις εκτός σχολείου δουλειές. Φυσικά και μπορεί να γίνει θεσμός αρκεί να δημιουργηθούν οι στοιχειώδης υποδομές για να λειτουργήσει σε μια ελάχιστη επαγγελματική βάση . Παράδειγμα είναι ο οικονομικός τρόπος που πλησιάζουμε τους θιάσους που είναι από τους χειρότερους στην Ελλάδα. Η διαμονή, η διατροφή και τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια σχεδόν δεν μας αφορούν ενώ η υλικοτεχνική υποδομή είναι ελλιπής.

Όμως παρόλα αυτά αναλάβατε φέτος καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Θεάτρου Αίγινας, για ποιο λόγο;

Τα δύο προηγούμενα χρόνια, που πραγματοποιήθηκε το φεστιβάλ , δεν γνώριζα πως λειτουργούσε έτσι όταν μου έγινε η πρόταση θεώρησα πως έπρεπε να το αναλάβω γιατί θα ήταν άδικο  να χαθεί κάτι που είχε γίνει με τόσο καλό τρόπο από την κα Γεραλή. Με όλη την καλή διάθεση αποφάσισα να το αναλάβω αφιλοκερδώς και καθοδόν διαπίστωσα τις δυσλειτουργίες του όλου εγχειρήματος, που αν θέλουμε να έχει συνέχεια αυτές όλες οι δυσλειτουργίες πρέπει να λυθούν διαπαντός.

Με  ποια κριτήρια επιλέξατε τα θεατρικά σχήματα που θα λάβουν μέρος στο φετινό Φεστιβάλ Θεάτρου;

Η επιλογή έγινε με βασικό άξονα ότι οι θίασοι δέχτηκαν με τις υπάρχουσες οικονομικές και τεχνικές συνθήκες που επικρατούν στο Δήμο να συμμετάσχουν ,ενώ κάποιοι άλλοι θίασοι που πολύ θα ήθελα και αυτοί να λάβουν μέρος δεν καλύπτονταν.

Είχατε την βοήθεια και την συνεργασία του Δήμου της Αίγινας;

Φανταζόμουνα ότι με δύο χρόνια εμπειρία από το φεστιβάλ θα ήταν περισσότερο αποτελεσματικοί. Αυτό όμως  δεν λειτούργησε γι αυτό είχαμε και την πρώτη ακύρωση συμμέτοχης. Από παλαιότερα η πρόταση μου στον Δήμο ήταν ότι αν θέλουν να έχουν ένα φεστιβάλ σε βάθος χρόνου θα πρέπει να το αναλάβει μια ομάδα 5-6 ανθρώπων που γνωρίζουν το χώρο του θεάτρου ,ανεξάρτητη από την εκάστοτε δημοτική αρχή που θα δουλεύει ανεμπόδιστα. Παράδειγμα είναι το Διεθνές Φεστιβάλ Μουσικής της κας Μπακοπούλου.

Και κάτι τελευταίο κύριε Βασιλάκη, πιστεύετε ότι η απουσία καλοκαιρινού θεάτρου είναι εμπόδιο για το μέλλον και την αναβάθμιση του θεσμού;

Δεν μιλάμε μόνο για απουσία καλοκαιρινού θεάτρου αλλά και χειμερινού. Είχα κάνει παλαιότερα μια πολύ ενδιαφέρουσα πρόταση για την ανακατασκευή του εσωτερικού χώρου του Δημοτικού Θεάτρου που  με ελάχιστο χρηματικό κόστος θα μετατρεπόταν σε έναν μοντέρνο και σύγχρονο πολυχώρο ,άλλα δεν ευδοκίμησε για πολλούς λόγους. Πιστεύω όμως πέρα από την ύπαρξη χώρου το πιο σημαντικό δείγμα πολιτισμού είναι το νερό και η χρήση τουαλέτας. Όταν λοιπόν σταματήσει η Πλατεία Εθνεγερσίας, που την ζω καθημερινά , να χρησιμοποιείται σαν αφοδευτήριο ,μετά ας μιλήσουμε για θέατρο.

Βασίλης Βασιλάκης Το Θέατρο Υπάρχει για να Προβληματίζει

Leave a Comment